تریپل اکس: بازگشت زاندرکیج (xXx: The Return of Xander Cage)2017

┋[تریپل اکس: بازگشت زاندرکیج » xXx: The Return of Xander Cage]┋, فیلمی است محصول (“سال ۲۰۱۷”) و به (“کارگردانی دی جی کاروسو و نویسندگی اسکات فرایزر”) میباشد.

از بازیگران آن می‌توان به وین دیزل، دانی ین، دیپیکا پادوکونه، کریس وو، روبی رز، تونی جا، نینا دوبرو و ساموئل ال. جکسون اشاره کرد.

این فیلم سومین قسمت در مجموعه فیلم‌های تریپل اکس و دنباله فیلم‌های تریپل اکس (۲۰۰۲) و تریپل اکس: دولت متحد (۲۰۰۵) است.

نیمار ستاره باشگاه فوتبال پاری سن ژرمن و تیم ملی برزیل در این فیلم حضوری افتخاری دارد.

این فیلم نخستین فیلم هالیوودی دیپیکا پادوکونه بازیگر و مدل هندی بالیوود است

تریپل اکس: بازگشت زندر کیج توسط پارامونت پیکچرز در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ در ایالات متحده اکران شد.

دستگاهی بنام پانورا که قدرت زیادی در زمینه ی جنگ الکترونیک و کنترل ماهواره ها را دارد، توسط گروهی خلافکار به ریاست ژیانگ (Donnie Yen) دزدیده می شود .

سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا (سیا) برای بدست آوردن آن، فردی به نام زندر کیج (Vin Diesel) را به استخدام در می آورد.

زندر کیج به همراه تیم خود موفق می شود که این دستگاه را به دست آورده و از بین ببرد ولی بعدا متوجه می شوند که این فقط یک نمونه ی آزمایشی بوده است و نمونه اصلی در جای دیگریست…

فیلم سه ایکس، یک فیلم ژانر اکشن و رزمی است و سومین قسمت از مجموعه سه ایکس می باشد که در سال ۲۰۱۷ اکران شده است. اولین قسمت این فیلم در سال ۲۰۰۲ و قسمت دوم آن نیز در سال ۲۰۰۵ منتشر شده بود.

استفاده از بازیگران مشهوری همچون ون دیزل، ساموئل ال. جکسون، دانی ین، دیپیکا پادوکونه، تونی جا و حتی حضور افتخاری نیمار در این فیلم، یکی از نقاط قوت این فیلم به حساب می آید که توانسته تا حدودی نقاط ضعف آن را پوشش دهد.

از نظر منتقدین، فیلم سه ایکس یک فیلم تجاری است و کار گردان این فیلم (دی جی کاروسو) این فیلم را بیشتر برای فروش بیشتر و درآمدزایی ساخته است. داستان ضعیف فیلم، استفاده از اکشن های تخیلی و قهرمان پردازی بیش از حد شخصیت ها، جزئی از نقاط ضعفی است که در این فیلم مشاهده می شود.

مطلب اولی که در فیلم به چشم می خورد، وجود تهدیدات متعدد امنیتی است. تم کلی فیلم یک فراز و فرود بین خطر و امنیت است. کارگردان در فیلم گره های متعدد امنیتی را بوجود می آورد و سپس با استفاده از شخصیت قهرمان فیلم گره گشایی انجام می دهد.

بقا دولت یک چیز ضروری و لازم است هر چند یک دولت فاسد باشد.

این دولت نیز برای تامین امنیت خود و جامعه و خلاصی از تهدیدات داخلی و خارجی، نیاز به استفاده از تجهیزات و فناوری های پیشرفته دارد.

این فناوری و امکانات هر چند ممکن است هزینه های گزافی به همراه داشته باشد، ولی با توجه به نتایج آن، یک چیز حتمی و ضروری است.


در تامین امنیت و بقای یک جامعه نیز هر چند همه ی افراد اهمیت دارند ولی صدمه و آسیب دیدن جان و مال عده ای در مقابل امنیت جان و مال خیل کثیر دیگر جامعه اشکالی ندارد. در برخی از صحنه ها نیز منجیان و قهرمانان فیلم در حال تخریب اموال مردم هستند و آسیب هایی جدی به تعدادی وارد می شود مثل صحنه تصادف در بزرگراه ولی همه ی اینها در مقابل امنیت اجتماعی نادیده گرفته می شود.
کارگردان در یک فیلم جذاب اکشن سعی دارد شما را این مساله روبرو کند که اگر دولت ها هر چند فاسد باشند، حق دارند که برای تامین امنیت شما یک سری محدودیت هایی اعمال کنند، حق دارند هزینه های سنگین روی دست جامعه بگذارند و حق دارند از جان و مال عده ای بگذرند برای به دست آوردن امنیت عده ای بیشتر. برای اشاره به همین مساله، کارگردان در صحنه ای از فیلم به وضع شهروندان و قشر مرفه یک جامعه می پردازد و آنها را قشری بی خبر از فضای امنیتی و سیاسی جهان معرفی میکند.

گیبنز و ساموئل در یک رستوران چینی! در حال غذا خوردن هستند و گیبنز مسائل امنیتی را برای نیمار تشریح میکند که نیمار در جواب می گوید؛ من که قهرمان نیستم من فقط بازیکن فوتبال هستم.
این کنایه از جواب خیلی از شهروندان یک جامعه است که کاری به سیاست و قهرمانان آن ندارند و همیشه در پی تامین مطامع خویش هستند. در فضایی که تا حدودی برای خود امنیت احساس می کنند مثل همین رستوران چینی، مشغول خورد و خوراک هستند.

تصویر سیاه و سفیدی که درصورت نیمار در این فیلم به نمایش در می آید حاکی از نوعی تشویق و دودلی نسبت به حرف سیاست مداران یک جامعه است. همانطور که در آخر سر هم حرف او را قبول نمی کند و گیبنز یا سخنی کنایه آمیز مجبور به ترک او می شود: بخور، کی گفته بهتر از غذای مفت وجود نداره؟! کنایه از اینکه شما همیشه در حال بخور بخور هستید و کاری به آنچه در عالم سیاست و امنیت و … اتفاق می افتد، ندارید.


هر چند هنگامی که دزدی برای سرقت وارد رستوران می شود، نیمار با یک روپایی، تهدید او را دفع می کند ولی این حرکت او نیز مانع از افتادن ماهواره بر سرشان نمی شود و خطرات بزرگ را نمی تواند دفع کند، پس باید برای خطرات بزرگتر، مردان بزرگتری وارد میدان شوند.

نمونه دوم زمانیست که دوربین از بالا زندر و ژیانگ را در جزیره نشان می دهد که در حال مذاکره هستند ولی مردم عادی که در کنار آنها وجود دارند در حال عیش و نوش و رقص و آوازند. زندر و ژیانگ و سرنا بزرگترین دستگاه تهدید امنیت ملی را در اختیار دارند و با نارنجک در حال بازی هستند در حالیکه هیچ کس توجهی به آنها ندارد.

 

اشتراک گذاری

1 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *