مرد نامرئی (The Invisible Man) 2020

 

┋[مرد نامرئی » The Invisible Man]┋، فیلمی است در ژانر ┋[ترسناکمعماییدلهره آور ]┋ و به کارگردانی (لی ونل)┋ است که نویسندگی فیلم را نیز خودش بر عهذه دارد ، این فیلم در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ اکران شد.
این فیلم اقتباسی از رمان مرد نامرئی اثر اچ.جی. ولز و بازسازی فیلم مرد نامرئی اثر سال ۱۹۳۷ به کارگردانی جیمز ویل است.
از بازیگران فیلم نیز میتوان به این  نفرات اشاره کرد: (” الیزابت ماس و الیور جکسون-کوهن “)
داستان سیسیلیا کاس دختری که به دلیل نا معلومی از دست شوهر فیزیکدان خود شبانه و به صورت پنهانی فرار میکند، پس از دو هفته خبر خودکشی را میشنود، حالا سیسیلیا که پول هنگفتی به ارث برده است زندگی عادی خود را از سر میگیرد ولی با شروع اتفاقات عجیب و غریب همه چیز تغییر میکند و او را به مرز دیوانگی نیز میکشاند.
ساخت این فیلم به اوایل سال ۲۰۰۷ برمی گردد. اما در سال ۲۰۱۶ یونیورسال به سراغ این پروژه رفت و قصد داشت هیولاهای کلاسیک خود را وارد کار کرده و جانی دپ نیز نقش اول فیلم را بگیرد.
بعد از شکست فنی و اقتصادی فیلم مومیایی در سال ۲۰۱۷، ساخت تمام پروژه ها متوقف شد. در اوایل سال ۲۰۱۹ استودیو برنامه هایش را عوض کرد و به سراغ فیلم های تک روایی رفت و پروژه فیلم مرد نامرئی فیلمدوباره آغاز شد.
بخش اصلی کار از جولای تا سپتامبر ۲۰۱۹ در سیدنی استرالیا انجام گرفت. مرد نامرئی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ توسط یونیورسال پیکچرز در سینماهای آمریکا اکران شد و نقدهای مثبتی دریافت کرد.
به خصوص بر ای ا جرای خاص از  اقتباس جدید و مبتکرانه رمان و ترکیب ترس با داستان فیلمنامه که کاملا  هوشمندانه درباره آزار زنان در روابط بدتاکید شده است.

تنها شباهتی که میشود در ┋[مرد نامرئی » The Invisible Man]┋، و اثر اصلی یعنی همان  (“رمان سال ۱۸۹۷ آقای اچ. جی ولز “) پیدا کرد ! نام فیلم  و نوع بیان اثر به شکل کلی بعنوا ن یک فیلم سینمایی میباشد و نام فامیلی است که (“گـــریفین”) دارد.

(“آقای. واتسون”) با گرفتن این تصمیم که فیلم را در سال ۲۰۲۰ روایت کند (” بجای ۲مورد فیلم قبلی که در ۱۸۰۰ و ۱۹۳۰ جریان داشتند “)، مجبور شده تا بسیاری از عناصر داستانی را کنار بگذارد، عناصری که با پیشرفت‌های تکنولوژی محور دیگر عملا بی‌فایده و کارکرد شده اند.

(“آقای وانل “) باز هم مثل فیلمهای ( اره » Saw ) و  ( شرور »  Insidious ) در ابتدای فیلم بسیار قوی عمل می‌کند اما در طی نیمه‌ی دوم اثر تمام جادوی خود را از دست می‌دهد.

فیلم با سکانس بسیار قوی و پرتنشی آغاز می‌شود که در طی آن زنی به اسم ( سیسیلیا »  الیزابت ماس ) در تلاش برای خانه‌ای است که در آن زندگی مشترکی با معشوقه‌ی سواستفاده‌گر و کنترل‌کننده‌ش یعنی ( آدرین گریفین » اولیویر جکسون کوهن ) می‌گذارند.

این سکانس با مهارت و هنر تمام ساخته شده است، از استفاده از تصاویر دوربین مداربسته گرفته تا حرکات پن دوربین به یک منطقه‌ی ظاهرا خالی از سکنه تا قدرت موج‌ها در فضای بیرونی عمارت که رو به دریاست را به رخ کشیده و به مخاطب بنمایاند. همین ۱۵ دقیقه برای اینکه تصمیم بگیریم که این فیلم را تماشا بکنیم کافی است.

همینطور که داستان به پیش می‌رود، ما شروع به شک کردن درباره‌ی این نکته می‌کنیم که آیا « سیسیلیا » دیوانه است یا اینکه واقعا توسط « آدرین »ی که مرده تحت آزار روانی قرار دارد (” آدرین مدت کوتاهی پس از جدایی خودش را کشت “).

(” آدرین » یک دانشمندی فوق‌العاده‌ در زمینه‌ی نور و روشنایی است “) که مشغول کار بر روی پروژه‌ی مخفی‌ای بود  و (“سیسیلیا”) باور دارد قابلیت محو شدن یا نامرئی شدن را به او داده است. (“سیسیلیا”)  و این اعتقاد و باورش مبنی بر اینکه (” آدرین”) مشغول تعقیب‌کردن مخفیانه‌ی او و انجام دادن کارهایی در جهت آزار وی است، برای خواهرش (امیلی »  با بازی هریت دایر ) دیوانه‌وار و غیرقابل‌باور به نظر می‌رسد و دوستش (جیمز » با بازی آلدیس هاج) و دخترخوانده اش (” یا همان دختر جیمز”) یعنی ( سیدنی »  استورم رید ) نیز همین نظر را دارند.

متاسفانه در طی نیمه‌ی دوم اثر، روایت تصمیم می‌گیرد تا تکه‌‌ی بیشتری بر روی عناصر سنتی ترسناک و  هیجانی داشته باشد و هوشمندی کلی اثر هم ضربه‌ی سختی از همین قضیه می‌خورد. تمامی چیزهایی که واقعا خوب بودند, مثل صحنه‌ای که در آن دلیل روشن شدن اجاق گاز به بینندگانی که حواسشان جمع باشد نشان داده می‌شود , قبل از دقیقه‌ی ۷۵ اثر اتفاق می‌افتند.

پایان اثر، اگرچه که تا حدی راضی‌کننده است اما باز هم به هر طریق کاملا واضح و قابل پیش‌بینی است.

نکته ی جالب که توجه مرا بخود جلب کرد این بود که، شخصیتی که بعنوان بازیگر نام او در فیلم قرار دارد و در پوستر فیلم در یک نگاه همه او را شخصیت اصلی میدانند اما در فیلم شخصیت اصلی نیست. ( مرد نامرئی »  بنا به دلایل مشخص ) در اغلب اوقات در طول اثر حضور ندارد.

فیلم در عوض بر روی شخصیت (“سیسیلیا”) زوم کرده است و تاکید می‌کند و سنگینی حجم کار به سمت  (“الیزابت ماس”) می باشدکه وی نیز با توانایی‌ حرفه ای و بالایش بخوبی از عهده‌ی آن برمی‌آیداست.

در حوزه‌ی ساخت مجدد فیلم‌های هیولایی قدیمی، این فیلم یعنی ┋[مرد نامرئی » The Invisible Man]┋، احتمالا متفاوت‌ و جداترین بازسازی از نمونه‌ی اصلیش از زمان ساخت فیلم (” پشه »  The Fly “)  دیوید کراننبرگ است، که آن فیلم هم تنها اسکلت بندی  فیلم اصلی را حفظ کرده بود.

┋[مرد نامرئی » The Invisible Man]┋ فیلمی است که میتوان گفت، هرچند و با وجود بخش اعظمی از نیم‌ساعت پایانی فیلم پر است از صحنه‌های آشنا ولی در هر صورت پایان مناسبی برای چنین فیلمی در این بازه‌ی زمانی سال سینمایی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *